Revoltă tăcută

Sistemul de învățământ privit de profesori și elevi

GREVA SE SUSPENDĂ. PROFESORII ÎȘI REIAU ACTIVITATEA.
BUT…
CÂTEVA CUVINTE AU RĂMAS NESPUSE

Grevă, grevă și iarăși, grevă. Astea sunt cuvintele cele mai utilizate pentru a descrie mediul școlar în România. Oricât de antagonizați au ajuns profesorii în ultimele câteva săptămâni, motivul pentru care au decis majoritatea să protesteze este salariul jalnic din care aceștia nu se pot întreține. Ori dascălii au datoria de a educa copiii țării, care reprezintă viitorul lumii noastre. Fără resursele necesare, nu au cum să-și desfășoare orele, să dinamizeze materia și să supraviețuiască în același timp.

La prima vedere, noi elevii am putea să ne simțim „sacrificați” pentru ca profesorii să-și câștige traiul, însă adevărul este departe de acest lucru. Chiar dacă ideea că acestora nu le mai pasă de noi a luat amploare, ei își doresc să continue să predea, fără să-și facă griji că nu mai au bani, reușind astfel să aibă ore cât mai interesante. Este important ca elevii să vadă această parte, să-i înțeleagă și să nu se lase duși de manipularea din media. După atâtea negocieri în care au fost duși de nas, mesaje jignitoare, chiar și din partea conducătorului țării, cine sunt de fapt adevărații „antagoniști”? 

Firan Luca

Iată totuși, decursul și rezultatele protestelor:

„Negociere“

Negociere. Guvernul negociază cu liderii de sindicat, așa se spune. Ce se întâmplă, de fapt, este că liderii de sindicat cer, iar guvernul nu se încumetă să ofere, așa că sindicaliștii mai cedează. Guvernul e încăpățânat, ca o rocă, nu se mișcă. Neclintit. Nu cedează. Abia când au văzut că profesorii sunt așa serioși s-au gândit, nu să-i ia în serios, ci să se facă că-i iau în serios.

Prima oară când s-au prefăcut că le-ar fi oferit profesorilor o mică parte din ceea ce au cerut, au folosit metoda stil Black Friday: dai într-o parte, iei din alta. Așa că ei au adăugat sporuri, dar au luat din salariul de bază. (pe scurt au făcut astfel încât să ajungă la suma pe care o doreau ei, nu la care se așteptau profesorii)

Roca asta, care nu vrea să înțeleagă că trebuie să se dea la o parte, s-a gândit să mai încerce și alte șmecherii. Căci e vorba de profesori, cum să se prindă?! În data de 11.06.2023 au redactat o ordonanță de urgență. Unii profesori sperau, alții se pregăteau să iasă din nou în stradă, să caute, și de data aceasta, chichița strecurată în lege. Rezultatul a fost că, momentan, greva se suspendă.

Hornoiu Iris

Here, în Coșbuc

Bineînțeles că profesorii din Coșbuc și-au exprimat nemulțumirile și principalele motive pentru care au participat la grevă. Printre acestea se numără reducerea numărului de meditații și îndreptarea atenției către predarea în clasă, solidaritatea cu colegii tineri și dorința de a fi tratați cu demnitate, precum și o salarizare corespunzătoare efortului și profesionalismului lor.

Un exemplu veritabil, doamna profesoară Ioana Nanu, își arată nemulțumirea față de confuzia valorică din sistemul de învățământ și lipsa de solidaritate în cadrul grevei. Consideră că profesorii ar trebui să se concentreze atât pe oferirea unei educații formale cât și pe modelele de moralitate și profesionalism pentru elevi. Ea spune: “Confuzia valorică este dureroasă pentru mine – unii profesori au fost în grevă, dar au ținut ore ori au încheiat medii, alții, au intrat și au ieșit din grevă, ca dintr-o sală de clasă, iar cei mai mulți din școala noastră au demonstrat că, pentru ei, elevii sunt precum copiii lor. Toate acestea, cred eu, sunt dovada că profesorii au uitat sau nu realizează că elevii nu sunt copiii noștri. Ceea ce ne privește, însă, pe noi, ca profesori, este obligația, prin statut, de a le oferi educație formală, modele de moralitate, de profesionalism, de civism, nu confuzii valorice și sentimentalisme.”, ceea ce demonstrează dezamăgirea față de lipsa de solidaritate și de confuziile din grevă.

Actualizarea programei, manualelor și metodelor de predare, centrată pe elevi are absență nemotivată încât obținerea performanței prin muncă și merit s-a transformat într-un studiu de caz. De asemenea, au fost scoase la suprafață problemele din sistem, cum ar fi corupția, educația superficială și haotică, precum și lipsa de susținere pentru profesorii debutanți. Ei au subliniat necesitatea ca politicienii să acorde o atenție prioritară educației și să reformeze sistemul de la rădăcini. 

„Pentru că din mâinile noastre, pleacă viitorul țării.”

Floriana Cristescu

Profesorii consideră greva ca fiind importantă pentru că sistemul de învățământ a devenit bacteria care afectează viitorul țării. Unul dintre nativii noștri a explicat problematica situației astfel: “În fiecare an îi întreb pe elevii cum le place sistemul de învățământ din România. Zic elevii că nu e bine. Întreb eu cum facem să fie mai bine. Dintre primele 3 răspunsuri, fără greșeală, elevii zic că au nevoie de profesori mai implicați, mai calificați, mai profesioniști. Când îi întreb cum facem să avem astfel de profesori, elevii îmi spun să plătim profesori mai bine. Să nu mai aud că profesorii nu intră în grevă pentru că „sunt în învățământ doar pentru copiii, nu pentru bani”. Am intrat în grevă să fac parte dintr-un sistem de învățământ mai corect față de elevii noștri.”

Cu toate acestea, nu toți profesorii din Coșbuc au participat la grevă. Unii nu s-au simțit reprezentați de revendicările sindicaliștilor sau nu au considerat greva ca fiind eficientă. Există opinii diferite cu privire la grevă și la modul în care aceasta ar putea aduce schimbări în sistemul de învățământ.

“Revendicările nu mă reprezintă.”

Alexandru Popp

 În ansamblu, profesorii au evidențiat importanța grevei pentru a obține schimbări și îmbunătățiri în sistemul de învățământ, precum și necesitatea solidarității și sprijinului din partea elevilor și a părinților. În altă ordine de idei, ei consideră că educația este vitală pentru societate și că este necesar să se acorde o atenție corespunzătoare acestui domeniu pentru a asigura un viitor mai performant. Astfel, greva este menită să deranjeze, să înțepe nepăsarea pentru ca sistemul de învățământ să aibă puterea să se ridice din propria cenușă. 

Nedeluș Ana

Mai multe din formular:

I-am rugat pe profesori să evalueze pe o scară de la 1 la 5 nivelul de efort financiar și al stresului pe care l-au  întâmpinat ca debutant când au intrat în sistemul de învățământ. Am folosit scara Likert în cinci trepte, unde 3=mediu, 4= destul de ridicat, 5= foarte ridicat. Nivelul de stres din punct de vedere al sănătății mintale s-a situat la 4,2, adică aproape foarte mare, iar nivelul de stres din punct de vedere financiar la 3,8. În aceste condiții profesorul, bineînțeles, trebuie să aibă toată atenția concentrată pe elev (cel puțin așa consideră unii părinți). 

Cuvinte care descriu sistemul de învățământ conform profesorilor:

  • Static, meditații, sărac
  • Politizat, subfinanțat, școală paralelă.
  • Greoi, elitist (se pune accentul pe rezultatele olimpicilor, nu atât pe rezultatele majorității elevilor), inflexibil.
  • A sinking ship
  • Greoi, labirint, punitiv
  • Gratuit, acceptabil, de masa
  • Subfinantat, NU constituie o prioritate! În loc ca guvernanții să își pună întrebarea “cât costă educația?” mai bine să se întrebe “cât va costa România lipsa educației?”
  • Subfinanțat, nemotivant, neatractiv

Lucruri pe care profesorii le-ar putea schimba în sistemul de învățământ dacă ar putea:

  • Formarea profesorilor, salarizarea, codul etic
  • Update programa, manuale și metode de predare la timpurile prezente. 
  • Centrarea reală a educației pe elev; conștientizarea că performanța se obține prin muncă şi merite. 
  • Investirea în corpul profesoral: nu poate fi educație de calitate fără profesori respectați, pregătiți și motivați.
  • Aș crea mai multe posturi titularizabile (contracte de muncă pe perioadă nedeterminată) deoarece anual participăm la concurs pentru a avea contract de muncă doar pentru un an.
  • Aș respecta legea: 6% din PIB pentru educație.
  • Aș majora salariile celor angajați în sistem.
  • Salarii motivante, pentru ca cei buni să aleagă să devină profesori
  • Opționale multe la clasele de liceu, în loc de materii obligatorii inutile băgate pe gât; 
  • Introducerea unor cursuri de citizenship pentru elevii de 16-18 ani, care vor vota în curând la alegeri și a unor cursuri de media literacy la toate clasele, ca să nu se lase manipulați.
  • Ore mai lungi — materii mai puține. 
  • Aș scoate examenul național după clasa a-VIII-a. Încerci la licee cu note și examene de intrare. Ajung.
  • O oră obligatorie de compunere pentru toți elevii la liceu.
  • Forma de proprietate, oferta curriculară, evaluările sumative la final de ciclu
  • Mai multe opționale în clasa a 11 a și a 12 a în funcție de specializarea urmată (6-7 materii să se studieze în ultimii 2 ani de liceu. Introducerea unor discipline opționale: educație financiară, educație juridică, educație sexuală, dezvoltare personală. 
  • Salariile profesorilor acordate în urma unei evaluări complexe- inspector, director, elevi 
  • Masă gratuită la prânz și o ora de sport zilnic
  • Salarizarea, admiterea la licee și admiterea la unele Universități

De ce participă profesorii la grevă?

  • Solidaritatea cu colegii tineri, demnitatea
  • Neregulile din sistem. Corupția. Educația superficială şi haoticã. Aservirea politică a învățământului. Lipsa de susținere pentru profesorii debutanți. Desconsiderarea acestei profesii, în general.
  • Un singur om nu poate schimba toate aceste lucruri menționate anterior, e nevoie de o mobilizare colectivă.
  • Mi s-a părut jignitor și umilitor salariul pe care-l am după 30 ani la catedră.
  • Redarea demnității profesorului!
  • Situația gravă din învățământul de stat!

Așteptări pe care le au avut profesorii de la grevă:

  • Salarizare corespunzătoare efortului, profesionalismului, dedicației
  • Ca politicienii să-și întoarcă privirea către educație, ținutã pe avarie de zeci de ani, şi să facă din aceasta un sector prioritar, aşa cum le place să declare. Reformarea din rãdãcini a sistemului, care în primul rând porneşte de la finanțare.
  • În acest moment, am așteptări mai mari decât aveam când am intrat, deoarece am avut bucuria să văd că voi, elevii noștri, precum și părinții sunteți alături de noi. Vă mulțumim! Asta îmi dă putere să merg mai departe în speranța că vom produce schimbarea socială mult așteptată: educația trebuie să fie o prioritate nu doar la nivel declarativ, ci și în mod concret.
  • O mărire de salariu care să acopere măcar procentul inflației.
  • Nu aștept ca profesorii să câștige. Sper, dar nu aștept. Aștept demnitate pentru cei care au intrat în grevă și pentru cei care n-au intrat. Indiferent de rezultatul grevei, sunt dezamăgit.
  • Să se țină cont de o categorie socială importantă a României
  • Să se finalizeze cu reglementări clare și mulțumitoare care sa fie respectate mulți ani înainte

Răspunsurile profesorilor la întrebarea: „Ați vrea să adăugați ceva?

Protestul din data de 30 mai – Hornoiu Iris
  • Am contat de la început pe suportul elevilor și nu am avut deloc dubii că nu vor înțelege cauza noastră care, de fapt, este și cauza lor. Și au avut inteligența să nu creadă că această grevă ar fi îndreptată împotriva lor. Și asta m-a adus la concluzia că mai sunt şanse să “ne facem bine”.
  • Vă mulțumesc din suflet pentru susținere! Doar împreună putem reuși să schimbăm ceva în bine. Schimbările structurale necesită eforturi colective. Vă felicit pentru cum ați realizat această cercetare!
  • Altceva decat ca va mulțumim că vă pasă? Nu 🙂
  • Vă iubesc. Mulțumesc că v-ați gândit să faceți asta. E important.
  • Mai importantă decât salarizarea este organizarea sistemului de învățământ.
  • Trebuie implicarea specialiștilor și a factorilor de decizie
Protestul din data de 30 mai – Hornoiu Iris
Protestul din data de 30 mai – Hornoiu Iris
Protestul din data de 30 mai – Hornoiu Iris
Protestul din data de 30 mai – Hornoiu Iris

Credite:

Fotograf: Hornoiu Iris
Mulțumiri Ioanei Stănescu pentru contribuție!

Further Links:

Published by Cosbooking Zeitung

We are writers. We are photographers. We are poets and editors, even designers. We are Coșbooking.

Leave a comment

Design a site like this with WordPress.com
Get started